Pages

(cerita) Alang2 pakai shawl biar tutup dada






Di suatu petang yang dingin bersama maggie dan kuaci manis..

Cik Anggun: Cantiknya kau cantik, ko bercantik2 pakai baju cantik ni nak pi mana..?

Cik Cantik: Oo.. aku nak pi Times Square, nak beli beg murah.

Cik Anggun: Cantiklah shawl ko tu., macamana ko lilit,.?

Cik Cantik: oo.. aku lilit tengok kat dalam video youtube la yg slalu Hana Tajima tu buat. cantik. ada gak aku blajar dr belog sikit2..




Cik Anggun: oo..cantik. aku pun suka tengok. tapi ada terkurang la tek..

Cik Cantik:Apa yg kurang Gun? Ok what.. yg penting aku pakai tudung apa.. x salah lilit2 kan..? Islam pun x halang muslimah nye pakai yg disukai.

Cik Anggun: Tudung ko cantik, tapi x salah kan kalo ko labuhkan ke dada sikit.

Cik Cantik: Aku nk wat cmne. tudung ni pendek sangat nak lilit. boleh belit skali dua je. hujungnya x sampai ke dada.Aku nak wat macamana.

Cik Anggun: Lainkali ko beli Pashmina yg besar sikit tu Tek, lagi labuh lagi selesa ko nak lilit.

Cik Cantik: tapi aku pakai baju longgar, x nampak pun..

Cik Anggun: Tapi tek, mana kau tahu masa kau bergerak ada mata yg intai2 kau.Mata lelaki ni 'tajam'.bukankah lebih selesa kau bergerak selincah manapun tapi dengan tudung yg menutup dada kau dengan sempurna kau boleh bergerak bebas tanpa risau?

Cik Cantik: Kau ni jangan buruk sangka Gun, bukan semua lelaki tu jahat.

Cik Anggun: Mmg bukan semua lelaki jahat Tek, tapi sememangnya manusia ada perasaan syahwat. apalagi lelaki. nafsu doang cuma satu.

Cik Cantik:Aku tak kuno Gun, semua orang pakai tudung macam ni. aku cuma ikut fesyen je.





Cik Anggun: tek, Islam x suruh kita wajib pakai tudung labuh. memang Islam galakkan kita melabuhkan tudung keseluruh tubuh. Itu sunnah. Tetapi Tek, islam memberi kan panduan MENGIKUT KEMAMPUAN KITA tek, Cukup syarat menutupi dada dan aurat, bnda tu sebenarnya x susah,

Cik Cantik: Kau senanglah cakap Gun, ko alim, ko dah biasa pakai tudung labuh.Ko cakap mmg senang lah..

Cik Anggun:Tek, mematuhi perintah Allah bukannya bila kita sudah bertitle ustazah, ustazah pilihan, peserta solehah dan sewaktu dengannya, hukum Allah tu Dia bagi untuk semua wanita Islam Tek, Aku pun belum sempurna, ada juga kekurangan yang perlu aku 'tudung labuhkan' tapi sememangnya manusia tidak akan terlepas dari fasa tarbiyah dan melakukan kesilapan selagi dia bernyawa.Untuk itu kenapa Allah menciptakan kita untuk di dunia ini? Kau boleh Tek, tapi ko kena usaha mulakan dr sekarang.


Cik Cantik: Ye lah Gun, tapi tunggulah aku berubah slow2.. ko jangan lah cakap macam ni. terasa aku taw. hilang mood aku.

Cik Anggun: Tek, aku pun dulu sepertimu, pernah merasa berbaju ketat, bertudung singkat, tapi selagi kita x mula Tek, macamana kita nk mengatur langkah untuk perubahan seterusnya. lama2 kita akan mnjadi tepu dan sebati.Bila semakin lama ia tepu, semakin susah jua ia luntur.

Cik Cantik:Hidayah tu milik Allah Gun, kita tidak boleh senang2 membuat kesimpulan

Cik Anggun:Cuba kita muhasabah Surah Ar-Ra'd ayat 11.''Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri'' kita mula dulu Tek, baru Allah pimpin kita dan bukakan pintu..

Cik Cantik:Tapi Gun, walaupun aku macam ni aku still jaga akhlak aku, aku still jaga solat aku. pemakaian x menggambarkan segala2 nya

Cik Anggun: memang benar katamu Tek, tapi aurat tidak boleh ditutup dengan hanya solat. aurat juga tidak boleh ditutup dengan akhlak yang baik. Tuntutan aurat yg dinuzulkan di dalam Al-Quran adalah dengan menutupnya dari pandangan syahwat ajnabi.Allah sayang Muslimah tek, sebab tu Dia perintahkan kita menutup aurat,untuk menjaga diri kita juga. Firman Allah bukan suka2..ada sebab kenapa dan mengapa tek..


Cik Cantik:Ye Lah.. aku faham. tpi ko patut bersyukur kawan ko ni at least bertudung.

Cik Anggun:Bagus2.. tu aku suka sangat. at least ko dah cuba untuk memenuhi tuntutan. tapi alang2 dah mula biar sampai complete kan..? Ko try mula lah dr melabuhkan tudung menutupi dada :)



Cik Cantik:InsyaAllah, aku akan cuba k. Thanks tegur aku. aku tahu kau tegur aku sbb kau sayang. kalo ko bukan sahabat sejati ko msti x rasa bersalah aku pakai macam ni. thanks anggun!

Cik Anggun: Ok cantik.. mulakan dari sekarang. you can do it! semoga dengan permulaan ini akan terdidik lah jua jiwa sedikit demi sedikit.Tutup lah aurat juga didiklah iman mu..Allah akan tolong sekiranya kita ingin melakukan sesuatu kebaikan.


Cik Cantik:Thanks.. aku sbenarnya nk pi Masjid india ni (tadi kata pi times square =.='') kalo ko x keberatan boleh je kan ko pinjamkan shawl pashmina ko yg labuh tu. aku nak teraii..

Cik anggun: Boleh, tapi ko jangan lupa basuh! (hehehe)

Maka si cantik pada petang itu pergi ke times Square dengan penampilan yg lebih cantik dan selamat.. :)






18 Hamba Allah tinggalkan jejak :):

Zulaikha said...

assalam .. mohon share yer syg ^^,

alia farhah said...

teramat bgus. masyaALLAH =D

aq awek brutall said...

ya!
amt bagoss!!saia suka care awk smpaikan..malalui dialogg..sstgh yg len..mlalaui karangan..sdah brink mcam tue..

aq awek brutall said...

nice!!saia ska cara awk dakwah..gna dialogg..

hzrhkamal said...

dan lebih cantik sebenarnya :)

Anonymous said...

Agreed!!!!!! :)

Anonymous said...

nk share..

✿✿JihaD UmaYraH✿✿ said...

boleh je share. silakan. milik Allah smuanya ^^

Anonymous said...

mohon share ye..nice..^-^

shahjiehan said...

comel2 doodle ni.... bagus.. nnt boleh pinjam sikit!hahahhaa

Unknown said...

nice one.cara yang berhikmah.ina memang suka pakai pashmina and i try my best to cover dada tu.

♥ Peghinchess ♥ said...

mintak share, ya ?

nur bazilah said...

slm.. mohon share ye ?

Keri said...

:)
tertutup itu indah
taklah azab sangat mata kaum lelaki nk kena jaga :P

Unknown said...

mohon share :)

nazrul ali said...

@keri ikhwan

betul keri betul

Cik CT said...

Sungguh terkesan dihati.:) nak share ye dik..

Anonymous said...

salam..apepun tenks sbb pasal prkare ni..sye mmg suke pkai pashmina sbb ia tutup dada..tpi nk buat mcmne kkak sye lbih suke gayekn dgan dada sdikit trbuke..kkak sye ckap dada kecik...x pe org x tngok..tpi nk buat cmne..ape pun sye ttap kn terus dgn pndirian sye n this is my first time i'm visit your blog..thank you

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright by © 2010 Hubbul Ilahiyah
Design by ♫ Princess Nabilah Blogspot ♫ You want to get one design too? Let's go my website Facebook Princess Nabilah